dilluns, de març 05, 2012

Hina Matsuri a Matsuda

Hi ha un poble aprop de Hiratsuka que es diu Matsuda, com la marca de cotxes ( MAZDA ), el seu nom vol dir "pineda", sempre m'ha fet gràcia, tant si vull com si no vull sempre acabo visquen en un poble aprop d'una pineda, ho dic perquè vaig viure uns anys a Canet (^_^)
Per arribar a Matsuda, la del Japó, des de Hiratsuka cal agafar un parell de trens, és una línia local amb només dos trens per hora, un cop a l'estació hi havia un autobús especial que portava la gent fins a una casa pairal molt bonica del període Edo ( 1603 - 1868 ). Dins d'aquesta casa es celebra, per aquestes dates, el Festival de les nines. Una mostra de les nines que els japonesos paren a les seves cases per celebrar aquesta diada.
En una altra entrada uns ensenyaré la casa, paga molt la pena, però avui us volia ensenyar la coŀlecció de nines exposades. Ja havia visitat altres exposicions semblants, però aquesta és la millor que he vist fins ara, em sap molt de greu que les fotos no siguin de millor qualitat, no sóc gaire destre amb la fotografia i la meva Pentax digital té molt problemes amb els llocs amb poca llum, tanmateix espero que us agradin les imatges.

El dissabte us vaig ensenyar les nines de l'Aya, i si heu seguit els enllaços que hi vaig posar heu pogut veure les altres nines que hi ha per casa dels seus pares. La majoria de japonesos té un parell de nines, la parella imperial, però antigament, les cases benestants paraven la cort sencera, com és els cas que podeu veure en aquestes imatges. Si us fixeu be sempre hi ha 7 nivells, i al cim els prínceps, hi ha ofrenenes, músics, cortesans, ministres, donzelles, carros amb tresors...

Els prínceps, les dames i els ministres...

músics i nobles samurai...

arbres de mandarines i pruneres florides...

Aquesta és una nina que representa una nena, que potser 7anys que celebra el seu "Shichigosan".

d'aquestes decoracions tan boniques se'n diu "tsurushibina" són fetes a mà amb retalls de kinomo i representen amulets de bona sort, només es posen per aquestes dates per decorar les cases.

Aquestes nines són antigues, algunes tenen més de dos-cents anys, d'altres són més noves però es nota que els valors estètics han canviar, mireu quin nadó més rodanxó!

A l'exposició també hi havia joguines, com aquestes pilotes de drap.

Que me'n dieu d'aquesta parella de prínceps, un "Miró" i una "Shikibu", al Japó les noies sempre són més grans que els nens, antigament es considerava bona sort que el primer fill fos una nena, els japonesos diuen que els nens són més fràgils i més difícils de cuidar que les nenes, per això anava bé tenir el suport de la filla gran, les germanes grans han estat les mainaderes dels hereus japonesos.

Si us hi fixeu bé, veureu que els princeses van de vermell i els prínceps de blau, això és perquè el vermell es el color de les dones i els blau els dels homes en el Zen, si mai venu al Japó i voleu anar al lavabo i no enteneu el kanji, aquest codi de colors us ajudarà. El vermell de la catifa, té el mateix significat que en la nostra cultura, tan lluny i tan aprop...

Dos "daruma" prínceps, aquest no crec que els cremin per cap d'any.

més "tsurujibina"

M'ha fet gràcia aquesta figura, em recorda al famós príncep Toyotomi Hideyoshi.

Però com sempre la princesa més bonica era la Shikibu!!! N'és tant de bonica que fins hi tot la nina de baix a l'esquerra se l'ha quedat mirant bocabadada (^o^)


3 comentaris:

amb una taqueta vedrmella al cor ha dit...

Moltes gracies, les fotos estan molt be, no se de que et queixes . Gracies per totes les explicacions i estic d’acord amb tu, la princesa Shikibu es las mes guapa de totes.

Assumpta ha dit...

Homeeee fas tants posts que gairebé no dóna temps de comentar-los tots!!... Jo els vaig mirant, és clar... i m'ha fet molta gràcia la parella de ninos Shikibu - Miró!! ;-))

I la princesa "de veritat", la més bonica, això sí ;-))

tobuushi ha dit...

sadak@-chan.
M'agradaria que quedessin més clares, les imatges tenen molt de gra digital.
La Shikibu és molt maca, però de vegades ens agradaria poder "apagar"-la. (^_-)

Assumpta.
Moltes de les entrades eren d'anys anteriors, de fet cada any vaig repetint festes, però sempre hi trobo gràcies noves.
La "princesa" és un bitxo!