dijous, de febrer 12, 2009

Què és Kawaii?_2

Kawaii en els béns de consum.

El 1971 Sanrio va començar a experimentar publicant dissenys kawaii damunt paper d'escriure i a produir diaris decorats per als estudiants somniadors enganxats a la moda de lletra bufona. L'èxit d'aquests primers prototips de "fanshi guzzu" (béns elegants) inspirats per l'estil kawaii i l'animació de manga va animar Sanrio a expandir la producció i la seva gamma de productes. Sanrio va establir un monopoli ferm en el mercat de béns kawaii durant els 90 i venia per valor de 200.000 milions de iens, mentre el negoci de béns kawaii arribava a una facturació aproximada de 10 bilions de iens el 1990. Els productes kawaii típics venuts a les botigues eren joguines, papereria, articles de tocador, carmanyoles, jocs de coberts, bosses, tovalloles, etc.

Els ingredients crucials d'un disseny kawaii bo són; que és petit, estimable, no tradicional, suau, tou, de colors pastel i vaporós. La majoria dels béns kawaii també es decoren amb caràcters de còmics o dibuixos animats.
L'anatomia essencial d'un personatge kawaii és; petit, suau, tou, infantil, normalment mamífer, rodanxó, amb el cap gran, sense apèndixs corporals del cos cames braços (o molt curts), sense orificis corporals; boques o nas, no sexual, mut, insegura, indefens, etc.

Sanrio va crear un reguitzell de personatges kawaii per aplicar a tota mena d'objectes.
Button Nose, Tiny Poem, Duckydoo, Little Twin Stars, Cheery Chums, Vanilla Bean, Tuxedo Sam i, el més famós de tots, Hello Kitty.

Hello Kitty, la princesa dels personatges kawaii.

Hello Kitty creada l'any 1974 pel dissenyador Ikuo Shimizu és, per d'amunt de tots els personatges kawaii, té fins hi tot un parc d'atraccions propi animenat PureLand ( Terra de la Puresa ).
Malgrat el seu èxit Hello Kitty té molts detractors com ara el creador del famós personatge Miffy, Dick Bruna, el conillet Miffy va néixer l'any 1955 i els seus llibres gaudien de molta acceptació al Japó als anys 70, en una entrevista a Bruna aquest va declarar que estava segur que Kitty era una copia del seu personatge, jo personalment crec que Bruna té raó, si més no les semblances són molt sospitoses.

El món Kawaii i els seus personatges.

El fenòmen Kawaii s'ha estès a totes les branques de la cultura japonesa, la música, el cinema, la moda, la literatura, l'art. S'ha tornat una eina de comunicació imprescindible entre la societat.
Per explicar-ho d'alguna manera, vindria a ser com la mascota dels Jocs Olímpics. No hi ha empresa, ajuntament, club esportiu, o entitat social que no disposi d'una mascota, o elements Kawaii que ajudin a humanitzar aquesta entitat.
Així doncs és possible trobar anuncis oficials als taulells dels ajuntaments decorats amb dibuixets, cors o floretes.

L'estil Kawaii ha ajudat també a netejar la imatge d'algunes institucions japoneses, com ara la policia. A l'Estat Espanyol, la policia era concebuda com un element repressor de la dictadura, per això una de les primeres coses que es va fer en democràcia va ser canviar el color dels uniformes dels agents.
Al Japó la policia va ser també una eina repressora durant els anys 30 i la dictadura militar de va acabar per empènyer el país a la guerra, així doncs, després de les revoltes d'estudiats dels anys 80, on encara mantenia una imatge repressora, es va optar per intentar aproximar aquesta institució a la societat. Es van construir Koban ( posts de policia ) com si fossin casetes de nines, i es va crear una mascota riallera que es pot trobar encara a la majoria de comissaries.

Així doncs, les mascotes kawaii serveixen a les empreses a comunicar-se amb els seus clients o usuaris.

Però no tots els personatges kawaii són de còmic, també n'hi ha de reals, per exemple nens o noietes, models i actrius que fan el paper de mascota d'una empresa, ciutat, o entitat.
El cas més proper és el del diari esportiu Sponichi, durant l'any del seu 60è aniversari l'actiu Higa Manami ha estat la imatge kawaii de l'empresa.

La importància de trobar el que és kawaii per poder crear un producte d'èxit al Japó és cabdal, per això empreses com Lesportsac esmenen estudis per esbrinar quines són les darreres tendències "kawaii" al país.

Jo fa temps, com a dissenyador que intento esbrinar el secret de Kawaii, quan el sàpiga hauré descobert la pedra filosofal.