divendres, d’octubre 03, 2008

Català means feeling

Una altra iniciativa per demostrar que no som uns tancats intransigents, que som una cultura oberta. 
Em sembla molt bé. Però en realitat a quanta gent li interessa aprendre Català, sobretot si estàs d'Erasmus. 
Fins hi tot el Japó, un país monolingüe té problemes per fer que els estrangers que hi vivim utilitzem la seva llengua. Conec estrangers, que viuen al Japó des de fa 10 anys i tenen menys nivell que jo. 
Jo mateix fa 4 anys que hi visc i encara em costa molt communicar-me en japonès, treballo amb estrangers i la meva parella té un nivell de català que ja el voldria en president de la Generalitat. No utilitzo mai el japonès.
No és excusa però reflexa una realitat, els estrangers al Japó vivim en una bombolla. 
A part d'aixó el govern no ajuda gens a la integració, al contrari et segrega des del moment en que poses els peus al país.
No hi ha cursets gratuïts de japonès per estrangers, ni aules d'acollida, ni res, de res. Potser algunes ciutats hi ha iaios voluntaris que intenten ensenyar japonès, o monges espanyoles que "ajuden" al immigrants sud-americans. Però no hi ha una xarxa oficial de centres amb mestres titulats per ajudar a la integració. No hi és ni els interessa, tot i que ens necessiten.
Japó sempre ha necessitat tècnics estrangers. I és clar de ma d'obra. 
Tanmateix m'agrada la nova campanya per ajudar als estudiants a integrar-se a Catalunya o almenys a fer entendre que si utilitzem el català és perquè és la nostra llengua i no per fer la punyeta. 
A veure si així entre tots aconseguim que el japonesos li diguin "pa amb tomàquet" al "pan com tomate". I que els "paquis" de la Rambla deixin de vendre barrets mexicans... 

1 comentari:

Carquinyol ha dit...

uff això de la Rambla ho veig jo cosa difícil, almenys amb l'actual ajuntament.

Doncs mira company, a la nostra terra hi ha totes aquestes facilitats que comentes... i la bombolla que foten els que venen de fora cada dia és més gran !!